Proyecto Colombia: #002 - Llego Pronto!

by Homero Graco

Tomorrow I'm going to Colombia. The last moments at my parent's house doesn't feel too nostalgic - I'm prepared for this instant since a long time ago - but my excitement is increasing every hour. The good part of a long travel is that maybe I can sleep inside the plane, because this night will be impossible for me to rest.

Right now I'm experiencing one of the most strange things that an human can prove, which is that mixture of happiness and fear, result of a chosen liberty. A few months ago I made an stressful decision: I quitted an career job that promised me a future as a partner or director or manager or something good, and changed this to a 5 month life in Colombia, working with non-profit projects. Makes absolutely no sense, many would say.

Certainly one or another will say behind the scenes that I'm crazy - hey, did you know that guy who abandoned everything to live at that country? And they will continue with their lives, sleep-work-food-shit-sex-sleep. No drama, no surprises, nothing new. We tend to stay at our comfort zone, even our pissing job can be comfortable - this shit pays us and gives us an impression of dynamics... Your mom will tell her friends that you have a great job, at that big enterprise. Look at my son, a man!

But I was tired with all of this. Blahhh. I can remember Sundays night...the last TV show ending, my last weekend toothbrush session, the last cup of water. And the pesky bed. To begin everything again and dream with the next Friday. THIS WAS NONSENSE! Change one thing here and there and I was basically waiting for my death. And probably you're doing the same. Our society tells us that this is correct. Every week I see posts on social networks about this.

We are wishing that time runs faster! The cars are already selling as 2014 models. Tickets for the next World Cup online. Supermarkets have chocolates for Easter. We have 10-minute lunches. Then a snap at the company's bathroom.

Why?

Took months for me to make this decision, was a painful exercise of testing every possibility, every positive and negative result that could grow in consequence of my choice. Although, only a few minutes was necessary to talk with my boss and tell him: I like you and our team, but I'm not happy. His answer was like: Man, you have to think more about yourself. Your happiness is the most important piece at all. If you're not feeling good here, just go out. There is a World outside for you. One week later I was at home, happily planning my 2013 life project.

I'm going to make new friends. They will be from Brazil, Colombia, Peru, Chile, Guatemala, Germany and Belgium. I wanna cook with them, improve my language skills, learn about their cultures, play games and talk. This all takes a lot of time. Friendship is an exercise based on time. Great relationships grow even more as the time marches on. We need time, but to live.

Tomorrow I'm not just traveling to a country. I'm starting to live a dream. And I wish good times there, slowly as a turtle, to enjoy the most.

See you soon!

___________________


Amanhã estou indo para a Colômbia. Os últimos momentos na casa de meus pais não parecem tão nostálgicos - estou preparado para este momento há muito tempo - mas meu entusiasmo aumenta a cada hora. A parte boa de uma viagem longa é que talkvez eu possa dormir dentro do avião, porque nesta noite será impossível descansar.

Neste momento estou experimentando uma das coisas mais estranhas que um ser humano pode provar, que é essa mistura de felicidade e medo, resultado de uma liberdade escolhida.
 Há alguns meses atrás, tomei uma decisão complicada: eu saí de um emprego de carreira que me prometeu um futuro como sócio ou diretor ou gerente ou alguma coisa boa, e troquei isso por uma vida de 5 meses na Colômbia, trabalhando em projetos sem fins lucrativos. Não faz o menor sentido, muitos dirão.

Certamente um ou outro falará por trás das cenas que estou louco - hei, você conhece aquele cara que abandonou tudo pra viver naquele país? E seguirão com suas vidas, sono-trabalho-comida-merda-foda-sono. Sem drama, sem surpresas, nada de novo. Tendemos a ficar em nossa zona de conforto, mesmo nosso trabalho irritante pode ser confortável - essa droga nos paga e dá uma sensação de dinâmica... Sua mãe falará a suas amigas que você tem um bom trabalho, naquela grande empresa. Olhe pro meu filho, um homem!

Mas eu estava cansado de tudo isso. Blahh. Posso me lembrar dos Domingos à noite... O último programa de TV terminando, a ultima escovação de dentes do fim de semana, o último copo de água. E a cama maldita. Pra começar tudo de novo e sonhar com a próxima sexta-feira. ISSO ERA SEM SENTIDO! Troque uma coisa aqui e ali e basicamente eu estava esperando pela minha morte. E provavelmente você está fazendo o mesmo. Nossa sociedade nos diz que isso é correto. Toda semana vejo postagens nas redes sociais sobre isso.

Estamos desejando que o tempo passe mais rápido! Carros já são vendidos como modelos 2014. Ingressos para a próxima Copa do Mundo online. Supermercados têm chocolates para a Páscoa. Temos almoços de 10 minutos. E então um cochilo no banheiro da empresa.

Porque?

Levou meses para eu tomar essa decisão, foi um exercício doloroso de cada possibilidade, cada resultado positivo e negativo que poderia crescer como consequência de minha escolha. No entanto, apenas alguns minutos foram necessários para conversar com meu chefe e dizer-lhe: Gosto de você e de nosso time, mas não estou feliz. A resposta dele foi como: Cara, você precisa pensar mais sobre você mesmo. Sua felicidade é a peça mais importante no final das contas. Se não está bem aqui, apenas vá embora. Há um mundo lá fora pra você. Uma semana depois eu estava em casa, planejando feliz meu projeto de vida pra 2013.

Estou indo fazer novos amigos. Eles serão do Brasil, Colômbia, Peru, Chile, Guatemala, Alemanha e Bélgica. Quero cozinhar com eles, desenvolver minhas habilidades com línguas, apreender sobre suas culturas , jogar e conversar. Tudo isso leva tempo. A amizade é um exercício baseado em tempo. Grandes relacionamentos crescem cada vez mais com a passagem do tempo. Precisamos de tempo, mas pra viver.


Amanhã não estarei apenas viajando pra outro país. Estou começando a viver um sonho. E eu desejo bons tempos por lá, lentos como uma tartaruga, para que eu aproveite ao máximo.

Vejo você logo!