Why you should host a foreigner at your house

by Homero Graco

Long time ago I was talking with my roommates about hosting trainees from outside Brazil at our home. The ideas seemed promising: 

- We can develop our English level!
- We can learn a lot about their culture!
- Why not host? Will be a good experience at all!

Since 2006, my friends and me where living out of our parent's homes, we studied at the same university and where adapted to living by ourselves. We already lived with all kinds of people, from many Brazilian states and coming from distinct family backgrounds, but we aren't feeling prepared for receiving someone from another country. Our feelings were like:

- What will occur if we cannot understand them?
- Ok, it's nice to improve English, but I will become scared to talk with them!
- What kind of problems we will have to deal if they have a too diverse culture?

Yes, FUD. Took months for us to digest the idea, was easy to plan but hard to execute.

IMHO, when this happens, the best choice is always to stop crying and just accept. Then, one of my roomies subscribed our home to receive trainees from any country, which was easy as filling some data about our preferences. Months later, two Colombian guys showed interest to live with us. And we accepted!

I can assure to you, was one of the best experiences I had in my entire life. I could improve both English and - not surprisingly, but unexpected at the beginning - Spanish. We learned that if someone has a different mindset than yours, both can be equally correct, it's just another way of thinking. We learned a lot about Colombia - and now I am in love with this country and planning an internship to there. They served for me as a bridge to know even more people, my Facebook and Whatsapp are full of messages. 

My friends are not only Brazilians now. They are from Colombia, Greece, Germany, Peru, Chile, Uruguay, Venezuela, Egypt, Oman, Austria, France, Czech Republic, United States, Russia, Poland, Ecuador... the list is long. From all of them , there was something special I've learned. And this spread to my family and direct friends. I cannot count how much people was impacted by two simple internships!

So, for 2013 we want more! Our house is open to people. I am going to do an internship. I wanna know the world where I live and meet again the friends that I miss so much.

You should do the same!

___________________________

Há muito tempo atrás eu estava conversando com meus colegas de apartamento sobre hospedar trainees de fora do Brasil em nossa casa. As ideias pareceram promissoras:

- Podemos desenvolver nosso nível de Inglês!
- Podemos aprender muito sobre a cultura deles!
- Porque não hospedar? Será uma ótima experiência!

Desde 2006, meus amigos e eu vivemos fora da casa de nossos pais, nós estudamos na mesma universidade e estávamos adaptados a viver por conta própria. Nós já tínhamos vivido com muitos tipos de pessoas, de muitos estados Brasileiros e vindos de costumes familiares diferentes, mas nós não nos sentíamos preparados para receber alguém de outro país. Nossos sentimentos eram como:

- O que vai ocorrer se nós não pudermos entendê-los?
- Ok, é legal melhorar o Inglês, mas eu vou ficar assustado de falar com eles!
- Que tipo de problemas teremos de lidar no caso de terem uma cultura muito diferente?

Sim, FUD. Levou meses para digerirmos a ideia, foi fácil planejar mas difícil executar.

Quando isso acontece, a melhor escolha é sempre parar de chorar e apenas aceitar. Então, um de meus companheiros inscreveu nosso lar para receber trainees de qualquer país, foi facil como preencher alguns dados sobre nossas preferências. Meses depois, dois caras Colombianos mostraram interesse em viver conosco. E aceitamos!

Eu posso garantir a você, foi uma das melhores experiências que tive em toda minha vida. Pude melhorar tanto em Inglês e - não surpreendentemente, mas inesperado a princípio - Espanhol. Aprendemos que se alguém tem uma forma de pensamento diferente da sua, ambos podem estar corretos, é apenas outro jeito de pensar. Aprendemos muito sobre a Colômbia - e agora estou apaixonado pelo país e planejando um intercâmbio pra lá. Eles serviram a mim como uma ponte para conhecer ainda mais pessoas, meu Facebook e Whatsapp estão cheios de mensagens.

Meus amigos não são apenas Brasileiros agora. Eles são da Colômbia, Grécia, Alemanha, Peru, Chile, Uruguai, Venezuela, Egito, Omã, Áustria, França, República Tcheca, Estados Unidos, Rússia, Polônia, Equador... a lista é longa. De todos eles houve algo especial que aprendi. E isso se espalhou para minha família e amigos diretos. Eu não posso contar quantas pessoas foram impactadas por dois simples intercâmbios!

Então, para 2013 queremos mais! Nossa casa está aberta às pessoas. Eu vou fazer um intercâmbio. Eu quero conhecer o mundo onde vivo e encontrar de novo os amigos de quem sinto tantas saudades.

Você deveria fazer o mesmo!